3 روش برای کاهش حواس پرتی و افزایش تمرکز

تمرکز و حواس پرتی

3 روش برای کاهش حواس پرتی و افزایش تمرکز

تمرکز در خانه سخت تر است یا در محل کار ؟ در هر صورت باید چند قدم به عقب بردارید تا بفهمید چه چیزهایی حواستان را پرت میکنند.

اگر کرونا چیزی را به ما آموخته باشد ، این است که واکنش ها به تغییر و بدبختی متفاوتی است . به همین دلیل است که برخی از افراد از کار در خانه لذت می برند ، در حالی که برخی دیگر بی صبرانه منتظرند تا به دفتر کارشان برگردند.

این فرصتی بزرگ برای رهبران و مدیرانی است که می خواهند از نیروهایشان بهترین استفاده را ببرند. متوجه می شوید که هر فرد روش کار مطلوب خود را دارد و همین باعث می شود آنها در موقعیت ها و محیط های مختلف اثر بخش تر باشند و این مورد را باید پذیرفت. اما ما میتوانیم حواس پرتی ها را در هر محیطی کاهش داده ، از بین ببریم یا برخی از آن ها را بپذیریم.

در بعضی موارد ، ما فقط باید با خودمان مهربان باشیم و بپذیریم که تمرکز کمی سخت تر است. این پذیرش و دلسوزی در واقع ممکن است منجر به نتایج بهتری شود ، زیرا ما انرژی خود را مثبت تر هدایت می کنیم بجای اینکه فقط آن را به سمت نگرانی و ناامیدی برانیم.

چه در خانه و چه در دفتر کار ، سه دسته وسیع از حواس پرتی ها وجود دارد که می تواند ما را تحت تأثیر قرار دهد و به بهره وری آسیب برساند:

  • افراد
  • پاپ آپ ها
  • تعلل

افراد

در خانه ، “افراد” می توانند شامل اعضای خانواده مانند شریک زندگی، کودکان و یا حتی حیوانات خانگی شما شوند.در محل کار نیز ، حواس شما به راحتی می تواند با همکاران و سر و صدای کلی دفتر پرت شود.

با بازگشت اکثر مشاغل به محل های کاری ، ناگزیر وزوز و هیجان را تجربه خواهید کرد زیرا مردم نمی توانند منتظر بمانند که پس از ماهها انزوا با یکدیگر صحبت نکنند.

نکته: لیستی از افرادی تهیه کنید که بیشتر اوقات شما را آزار و اذیت می کنند.اگر راحت هستید ، با آن ها گفتگویی داشته باشید تا اولا چالش های خود را توضیح دهید و ثانیا اینکه آن ها چگونه می توانند به شما کمک کنند تا روی چیزهای مهم متمرکز شوید. اگر این اقدام موثر نیست ، به روش هایی برای فاصله گیری ، جداسازی خود ، تعیین محدوده و … فکر کنید.

آیا ممکن است از مکانی دیگر که در آن به راحتی آشفته نمی شوید ، کار کنید؟ آیا می توانید وظایف خانوادگی خود را به شخص دیگری محول کنید؟ آیا می توانید برنامه ای را تنظیم کنید که به شما امکان می دهد به طور کامل و یکسره در محل کار حاضر شوید و سپس با دیگر افراد خارج از محیط کاری در تعامل باشید ؟

پاپ آپ ها

این مربوط به درخواستهای فوری ، تغییرات ناگهانی در برنامه ها ، اخبار و جست و جو ها ، اعلانات چت ها و چیزهای غیر منتظره ای که در شبکه های اجتماعی برای شما به نمایش در آمده و به معنای واقعی کلمه روز شما را خراب میکنند. اغلب اجتناب ناپذیر و معمولاً محرک استرس هستند و باعث می شوند که در محیط کار عصبی ، خشن و واکنش پذیر باشیم.

در یک دنیای ایده آل ما کنترل برنامه های خود را تنظیم کرده و در مورد هر چیزی که بخواهد وارد این برنامه شود و یا از آن خارج شود ، شدیدا سخت گیر هستیم.

نکته : مدام از خود بپرسید که آیا در حال کار بر روی فعالیتهایی هستید که باعث تغییر مثبت می شوند و یا به حوزه ای که تمرکزتان را از برنامه های اصلی دور میکند ، مشغولید ؟ اعلان هایی را که باعث اختلال در جریان تفکر شما می شود ، خاموش کنید. در گفتن نه به این موارد ، تعیین مرزها با اعتماد به نفس و شجاعت اقدام کنید و و در مورد تمرکز روی کارهایی که می خواهید هر روز انجام دهید ، مصمم تر باشید.

اگر اعلان فوری آمد ، در مورد تأثیرات آن بر کاری که در دست انجام دارید اطمینان حاصل کنید و این حقیقت را در نظر بگیرید که در صورت پرداختن به آن باید کاری دیگر را به عقب بیندازید.

تعلل

یک حواس پرتی انتخابی و محبوب ، تعلل زمانی اتفاق میفتد که می دانیم کار مهمتری داریم که باید آن را به انجام برسانیم اما به دلایل مختلف ما نمی خواهیم این کار را انجام دهیم. در واقع وقتی احساس در هم شکستگی ، پریشانی یا عدم اطمینان از نقطه شروع داریم ، اغلب به عنوان نوعی راهکار موقتی ، کار ها را به تاخیر می اندازیم.

نکته: یک تایمر تنظیم کنید تا برای یک دوره زمانی خاص روی یک کار (و فقط همان کار ) متمرکز شود. اگر فکر یا ایده ای حواس شما را پرت می کند ، آن را در جایی یاداشت کنید تا وقتی تایمر شما متوقف می شود درباره آن بیشتر بیاندیشید.

اگر واقعا ذهن شما یک چهارچوب مشخص برای تمرکز ندارد ، یک تایمر پنج دقیقه ای تا شروع به کار تنظیم کنید (تعجب خواهید کرد که به چه راحتی می توانید حرکت کنید بدون انکه فشار خاصی را متحمل شوید). با گذشت زمان ، شما می توانید مدت زمان را به فواصل 25 / 45 / 60 دقیقه افزایش داده و مزایای تمرکز خالص و بدون وقفه را بچشید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *