مشاغل رشته مدیریت بازرگانی

بیشتر مشاغل در رشته مدیریت بازرگانی مستلزم اخذ مدرک کارشناسی در این رشته و یا رشته های مالی هستند. در این مقاله می توانید در مورد رشته مدیریت بازرگانی و همچنین مشاغل مرتبط با آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین در ادامه این مقاله و مقاله های لینک شده در آن به فرصت های حاصل از ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت بازرگانی، منابع شغلی و پاسخ به سوال های متداول پیرامون این رشته می پردازیم.

چرا در مورد مسیرهای شغلی مدیریت بازرگانی صحبت می کنیم ؟!

فرصت های شغلی مدیریت بازرگانی به افراد متخصصی نیاز دارند که بتوانند تحلیلی فکر کرده ، تحقیقات انجام دهند و تیم ها را هدایت کنند. اگرچه بیشتر برنامه های دانشگاهی به فراگیران کمک می کند تا این صفات را تا حدودی توسعه دهند و آن را تقویت کنند ؛ افراد نیز باید علاقمند به استفاده از این مهارت ها برای انجام وظایف و حل مشکلات باشند. مدرک مدیریت بازرگانی به فارغ التحصیلان اجازه می دهد تقریباً در هر قسمت از بخش خصوصی کار کنند ؛ شرکت ها و سازمان ها به متخصصان بازرگانی احتیاج دارند تا بتوانند به آنها در موفقیت اقتصادی کمک کنند. در نتیجه دانشجویان مدیریت بازرگانی می توانند مسیر شغلی ای باشند که با تخصص و علاقه آن ها همسو باشد.

چشم انداز شغلی مدیریت بازرگانی

مشاغل موجود در مدیریت بازرگانی شامل موقعیت هایی است که کارگران به شرکت ها و سازمان ها در رسیدن به اهداف مالیشان کمک می کنند. حقوق این مشاغل در ایران معمولا از 36 تا 180 میلیون تومان در سال و در خارج از ایران معمولا از 50 تا 90 هزار دلار در سال است.

جدول زیر حقوق و دستمزد ماهانه متوسط چهار شغل معمول مدیریت بازرگانی را منعکس می کند.

 

عنوان شغلی 0 تا 3 سال 3 تا 7 سال 7 تا 15 سال 15 سال به بالا
حسابدار/حسابرسی/ مالی 3 4.5 6.9 10.5
بانکداری / سرمایه گذاری 2.8 5.8 7.1 14.3
منابع انسانی 3.7 5.2 7.2 <7.9
تبلیغات / مارکتینگ / تحقیقات بازار 3.4 4.3 6.8 <9.3
اعداد به میلیون تومان

چه مهارت هایی را در رشته مدیریت بازرگانی کسب می کنید ؟

دانشجویان در رشته های مدیریت بازرگانی اصول کسب و کار و بهترین شیوه های مدیریت را مطالعه می کنند. آنها یاد می گیرند که منابع انسانی ، مالی و فیزیکی که یک تجارت را تشکیل می دهند ؛ برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و پشتیبانی کنند. دانشجویان  با گذراندن کارگاه ها و دوره های آموزشی مهارت های رهبری ، از جمله توانایی های تحلیلی ، ارتباطی و حل مسئله را کسب می کنند. باید توجه داشت که برای بسیاری از مسیر های شغلی مدیریت بازرگانی مدرک این رشته شرط لازم هست ولی کافی نیست و دانشجو پس از فارغ التحصیلی باید بصورت مداوم به یادگیری مهارت ها و توسعه فردی و حرفه ای بپردازد.

مهارت های تحلیلی از تصمیم گیری صحیح و حل مسئله پشتیبانی می کنند.
برای رشته هایی مانند حسابداری ، افراد حرفه ای از مهارت های تحلیلی برای انجام کارهای روزمره خود  ، از جمله محاسبه سود خالص و بررسی تخلفات مالی استفاده می کنند.


متخصصان بازرگانی باید دانش اولیه ای از مفاهیم ریاضی داشته ، صلاحیت و سواد مالیشان را به اثبات برسانند. در رشته مدیریت بازرگانی ، حسابداری مالی (  که بصورت یک دوره دروس پایه ضروری ارائه می شود ) به عنوان “زبان مشترک تجارت ” مورد توجه قرار می گیرد.



مهارت های مدیریت پروژه به افراد کمک می کند تا در مسیرهای شغلی خود پیشرفت کنند.
مدیریت موثر پروژه شامل برنامه ریزی دقیق ؛ ارتباط باز تیم ها ؛ توانایی اولویت بندی کارها ، مدیریت منابع و ماندن در خط بودجه تعریف شده است.

هرچند که متاسفانه دانشگاه ها مدیریت پروژه را در چارت دانشجویان ارائه نمی دهند اما این مهارت جز ضروری ترین مهارت های این رشته است که در صورت پیگیری می تواند به عنوان تخصص اصلی دانشجویان نیز مورد توجه قرار گیرد.
مانند مهارت های تحلیلی ، مهارت های سازماندهی نیز زیربنای سایر شایستگی های بازرگانی مانند تصمیم گیری ، حل مسئله و رهبری است.
در مشاغل مدیریت بازرگانی و دولتی ، افراد از مهارتهای سازمانی برای تعیین اهداف ، توسعه و تعیین وظایف و تفویض اختیارات استفاده می کنند.



مشاغلی که از مدرک مدیریت بازرگانی بهره می برند نیاز به مهارت در ارتباط کلامی و کتبی دارند.

یک مدیر باید بتواند با ذینفعان ارتباط  موثر برقرار کرده و انتظارات و اهدافشان را به خوبی منتقل کند.

پنج عنصر اصلی ارتباطات تجاری شامل همکاری ، سخنرانی در جمع ، گوش دادن ، پیش بینی دیگران و ارتباطات کتبی است.

 

مسیرهای شغلی مدیریت بازرگانی

همراه با عواملی مانند هزینه و طول دوره تحصیلی ، الزامات دانشگاه و اعتبار سنجی ، دانشجویان باید وضعیت اشباع و موقعیت های هر یک از تخصص ها را در مسیر شغلی خود مورد توجه قرار دهند. بسیاری از دانشجویان (حتی در طی دوره کارشناسی ) مایلند تا مسیر شغلی رشته ای که در حال تحصیل در آن هستند را بدانند.
 
دانشجویان باید برای آمادگی بیشتر برای رسیدن به موقعیت شغلی مورد نظرشان باید بیشترین تمرکز را بر روی مسیر شغلی مناسب قرار دهند تا به آرزوهای حرفه ایشان دست یابند.



این مسیر جنبه های مالی بازرگانی را شامل می شود. از جمله تنظیم ، تجزیه و تحلیل صورت های مالی ، مبادلات و رفع مغایرت حساب ها.

 علاوه بر این ها حسابداری مالی ، حسابرسی ، حسابداری بهای ، حسابداری مدیریتی ، حسابداری مالیاتی و مدیریت مالی را نیز مطالعه می کنند.

فراگیران جنبه های فنی و بازرگانی سیستم های اطلاعاتی مدیریت را مطالعه می کنند تا برای این مسیر شغلی آماده شوند.
با توجه به اینکه مدیران سیستم های رایانه ای و اطلاعاتی معمولاً به مدارک تحصیلات تکمیلی و مهارت پایه بازرگانی نیاز دارند ، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) با تمرکز در سیستم های اطلاعات مدیریت ممکن است یک انتخاب کاملاً منطقی برای این رشته باشد.



با تمرکز بر حوره مالی و سرمایه گذاری ، مدیریت مالی و مدیریت ریسک حوزه مالی یکی از اصلی ترین زمینه های فعالیت های کسب و کار ها و البته دانشجویان مدیریت بازرگانی است و دانشجویان این رشته تا حدودی این مباحث را در طی دوره تحصیلی مطالعه می کنند.

بازاریابی برای  اطمینان از موفقیت و پایداری سازمان بر ترویج و ترفیع خدمات و محصولات متمرکز است. این دسته از مشاغل مدیریت بازرگانی که بر مهارت های بازاریابی تأکید دارند ، شامل نقش هایی در تبلیغات و روابط عمومی نیز می شوند.
دانشجویان یاد می گیرند که رفتار مصرف کننده را ارزیابی کرده ، برند های تجاری و وفاداری به آنها را ایجاد کنند ، و کالاها و خدمات را به صورت استراتژیک بازاریابی کنند.



چگونه مسیر شغلی خود را در مدیریت بازرگانی آغاز کنید ؟

اغلب مشاغل شاخه مدیریت بازرگانی نیاز به داشتن مدرک لیسانس در این رشته دارند
این مدرک که اخذ آن 4 سال به طول می انجامد دانش پایه ای مناسبی در زمینه تجارت و اقتصاد و مهارت های خوبی را به شما می آموزد.
در نتیجه اگر تصمیم بگیرید در زمینه مدیریت کسب و کار نیز فعالیت نکنید این علوم و مهارت ها در دیگر مشاغل نیز برای شما مفید خواهند بود.
 
با کسب تجربه در یک شغل ابتدایی ، ممکن است متوجه شوید که برای پیشرفت حرفه ای به مدرک پیشرفته ای مانند MBA نیاز دارید. کارفرمای شما ممکن است موقعیت های سطح مدیریتی را به کارمندانی که این درجه را دارند محدود کند. 



لیسانس مدیریت بازرگانی (BBA) :

فارغ التحصیلان یک مجموعه مهارت های گسترده و ضروری را  در زمینه های مالی ، فناوری ، روانشناسی و سایر زمینه ها کسب می کنند. 
این رشته تطبیق پذیری ، تحرک و فضای رشد حرفه ای را برای دانشجویان فراهم می کند.

 
دانشجویان مدیریت بازرگانی دانش و مهارت های بنیادی لازم برای سازگاری با بازارها و فناوری های متغیر در یک اقتصاد پویا را فرا می گیرند. همچنین دانش آموختگان می توانند در صورت ایجاد فرصت ، توانند مهارت های خود را به سایر رشته ها منتقل کنند.

با کارشناسی مدیریت بازرگانی چه کاری می توانید انجام دهید؟

 

حسابداران اسناد مالی را تهیه و بررسی می کنند ، معاملات مالی را مستند می کنند و اقدامات مالی را پس از تجزیه و تحلیل گزینه های حسابداری پیشنهاد می کنند.
 
حسابرسان برای اطمینان از اعتبار و صحت ، سوابق مالی سازمان را بررسی می کنند.
برای کار به عنوان حسابدار یا حسابرس ، کارجو به مدرک لیسانس حسابداری یا یک رشته مرتبط مانند مدیریت بازرگانی نیاز دارد.



تحلیلگران بودجه به موسسات دولتی و خصوصی کمک می‌کنند تا بودجه را پس از ارزیابی نیازها، هزینه‌ها و خطرات برنامه تهیه کنند.

آنها از نزدیک با مدیران محصول و پروژه همکاری داشته و طرح های پیشنهادی بودجه را برای اطمینان از صحت و اطمینان و تکامل آن ها بررسی می کنند.
متخصصان و مدیران منابع انسانی سیاست هایی را تدوین می کنند تا عملکردهای اداری و فعالیت های منابع انسانی سازمان را هدایت و هماهنگ می کنند.
وظایف روزانه شامل ارتقا ، غربالگری و استخدام پرسنل جدید؛ پرداختن به سوالاتی در مورد بیمه ، مزایا، آموزش، و روابط کاری بوده و بر روی برنامه ‌ریزی استراتژیک نیرو ها کار می‌کنند.
یک کارشناس منابع انسانی معمولا برای استخدام به کارشناسی مدیریت بازرگانی احتیاج دارد.
 



کارشناسان لجستیک بر فعالیت های یک زنجیره تامین از جمله خرید ، حمل و نقل ، موجودی کالا و انبارداری نظارت می کنند.

آن ها چرخه عمر محصول را مدیریت کرده و به خوبی با نرم افزارهای صنعت خوب کار میکنند.

وظایف روزانه آن ها اغلب بر عملکرد های لجستیکی زنجیره تامین مانند خرید ، مدیریت موجودی و تحویل متمرکز است.