ایده ی کسب و کار جدید دارید؟ نحوه آزمایش ایده های کارآفرینی قبل از راه اندازی
5 (1)

آزمایش ایده و محصول برای کسب و کار و کارآفرینی

پیش از شروع هر کسب و کاری ، باید ایده تجاری یا محصول خود را آزمایش کنید تا از دوام آن مطمئن شوید. در ادامه نحوه آزمایش ایده های کارآفرینی برای شما آورده شده است.

  • آزمایش ایده کسب و کار ، کلیدی است که کمک می کند تا از مناسب بودن مدل تجاری خود مطمئن شوید.
  • در عرضه محصولتان عجله نکنید ؛ بدون بررسی و برنامه ریزی دقیق اگر دچار شکست شوید منابع حیاتی خود را تلف کرده اید.
  • با دنبال کردن این هشت قدم ایده ی تجاری خود را به طور کامل آزمایش و بازار محصولتان را شناسایی کنید.
  • این مقاله برای کارآفرینان مشتاقی است که آماده راه اندازی کسب و کار جدیدی هستند و نیاز به آزمایش ایده خود دارند.

آیا برای “تحول بزرگ بعدی بشر ” ایده ای دارید ؟ اگر بله احتمالا فکر میکنید این ایده همینطور که هست عالی است ؛ اما عاقلانه تر این است که قبل از آن که وقت و سرمایه خود را صرف محصول یا کسب و کاری که بازار آن وجود ندارد کنید ، آن را مورد آزمایش قرار دهید.

در اینجا هشت گام اساسی برای اطمینان از استقبال جهان از محصول و کسب و کار شما بیان می شود :

اهمیت آزمایش ایده تجاری

آزمایش یک ایده تجاری برای موفقیت آن بسیار مهم است. اگر متعصبانه صرفا ایده را مهم بدانید و نه چیز دیگری را ؛ زمان ، پول و منابع مالی ای که برای راه اندازی آن صرف می کنید را به خطر خواهید انداخت. اما کسب و کار های نوپا و کارآفرین معمولا از این مرحله چشم پوشی می کنند چرا که برای عرضه محصول خود عجله دارند. آن ها معمولا بر اساس سنجش بازار ، یک طرح یا مدل تجاری را برنامه ریزی نمی کنند.

نکته مهم: آزمایش ایده کسب و کار یک مرحله مقدماتی ضروری ، برای شناسایی بازار هدف و اصلاح ایده کسب و کار با نیازهای واقعی دنیا است.

چگونه ایده تجاری خود را آزمایش کنیم ؟

در ادامه به ذکر 8 مرحله برای آزمایش ایده تجاری به منظور شناخت ارزش های پیشنهادی آن ؛ خواهیم پرداخت :

1. ساخت نمونه اولیه ( prototype ) یا خدمات آزمایشی :

طبق گفته گرگ آیزنبرگ ؛ سرمایه گذار خطر پذیر و کارآفرین سریال ؛ هرچند در مورد ایده جدید خود هیجان زده اید اما شاید بهتر باشد تا پیش از ساخت نمونه اولیه یا آزمایش کردن آن ، کمی تعمل کنید. او می گوید : “بعد از این که مراحل نوشتن ایده هایم را پشت سر می گذارم ، دوست ندارم برای ساختن طرح تجاری یا جذب تیم عجله كنم. من دوست دارم چند هفته صبر کنم ، تا ببینم کدام ایده ها واقعاً به درد من می­خورند.”

آیزنبرگ تنها در صورتی کارش را شروع می کند که شدیدا حس کند که دنیا به ایده اش نیاز دارد. به محض اینکه چنین حسی را گرفت ، بهترین راه برای آزمایش آن ایده تجاری ، ساخت نمونه اولیه و نشان دادن آن به مردم است.

ساخت نمونه های اولیه از محصولات و ایده ها برای سنجش برخورد مشتری و کسب بازخورد صادقانه و معتبر از بازار است.

2. کمینه محصول پذیرفتنی را بسازید :

پیروی از مدل استارت آپ ناب ( لین استارت آپ ) یک راه عالی برای توسعه کسب و کار یا یک محصول تازه است. مهمتر از همه لازم است که شما یک کمینه محصول پذیرفتنی ( MVP = minimum viable product ) را بسازید.

اریک ریس کارآفرین مستقر در سیلیکون ولی و نویسنده ی لین استارت آپ می گوید : ” mvp ساده ترین شکل ایده شماست که می توانید در قالب یک محصول آن را بفروشید.” کتاب وی با استفاده از راهکار شش سیگمای کسب و کار ناب ؛ ما را به عرضه نسخه ای از محصول برای سنجش بازار در مراحل اولیه توسعه ترغیب میکند. در نتیجه هر گونه اصلاح یا تغییر احتمالی محصول یا ایده در پاسخ به بازخورد های واقعی بازار هدف خواهد بود.

3. با گروهی از منتقدان شروع کنید :

وقتی اولین نمونه یا خدمات آزمایشی خود را آماده کردید ؛ آن را به گروهی از مشتریان بالقوه خود نشان دهید. واید گیلچریست مشاور کسب و کار های نوپا و میزبان و مجری  TechStartRadio.com می گوید : ” شما باید با 50 مشتری بالقوه صحبت کرده و یا از آن ها نظر سنجی کنید تا ببینید آیا آن ها هم همان ایراداتی را که شما فکر میکنید ، در محصول خواهند دید ؟ به عبارت دیگر شما باید بفهمید که آیا این یک مشکل اساسی برای تمام بازار هدف شماست ، یا فقط ایرادیست برای عده ای خاص. “

در هر حال برای اینکه 50 مشتری بالقوه ی خود را انتخاب کنید باید دقت به خرج دهید. چیپ بل ، بنیانگذار شرکت مشاوره بازرگانی The Chip Bell Group ، می گوید: ” در بازار هدف ، افراد شکاک و منتقد را شناسایی کنید. این افراد می توانند مشتریان پیشین ناراضی و خشمگین از محصولات مشابه و یا دوستان بدبینی که همواره نیمه خالی لیوان را می بینند ، باشند. ” بل توصیه می کند که گروه آزمایشی خود را موشکافانه انتخاب کرده و سپس از این افراد بخواهید ایده های شما را بررسی کنند.

4. ایده را مطابق بازار آزمایشی ، شکل دهید :

آیزنبریگ در رویه ای مشابه قدم پنجم این مقاله ؛ یک اپلیکیشن ویدئو یاب اینترنتی را توسعه داد که تا کنون فروش داشته است. . ایزنبرگ و تیمش به محوطه دانشگاه رفتند وپیش نمایش هایی از شکل ظاهری این محصول را نشان دادند. آنها دریافتند که بازخورد دانش آموزان در تصحیح ایده اصلی بسیار ارزشمند است.

وی اذعان داشت : ” ما توانستیم به سرعت نظرات آن افراد را بسنجیم … آنها از اینکه نمی توانستند برنامه ای را باز نموده و صرفا با فشردن یک کلید ؛ بهترین ویدئو های اینترنتی را در موضوعاتی که به آن علاقه دارند پیدا کنند ؛ نا امید شده بودند.” او فهمید که اگرچه ایده و ماکت اولیه تجارت وی شروع خوبی بوده است ، اما ایده ها نیاز به اصلاح نیز داشتند. وی گفت: “ما به سرعت فهمیدیم كه در راه درستی قرار داریم  و سپس روی اصلاح و ساخت محصول ، جمع آوری سرمایه و… تمركز كردیم.”

5. ایجاد یک سایت آزمایشی با پیوند به شبکه های اجتماعی :

زمانی که حرف از ایده ، محصول یا کسب و کار شماست ؛ مشتریان بازار هدف به محلی برای کسب اطلاعات بیشتر و یا معرفی به دوستانشان نیاز دارند. ساخت یک وب سایت ساده با یک صفحه فرود یا لندینگ پیج ویژه برای محصول و همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی روش هایی عالی برای ارائه اطلاعات و نظارت بر میزان علاقه مندی افراد به آنچه شما می فروشید است.

گیلچریست می گوید:” شما از طریق تعداد کلیک در تبلیغات و تعداد افرادی که فرم شما را پر می کنند می توانید بگویید که آیا این ایده ، مورد توجه قرار می گیرد یا خیر.”

6. ایجاد یک برنامه بازاریابی و استفاده از آن :

همه کارهای مقدماتی ؛ اگر اقدامات کافی را برای اندازه گیری پاسخ مناسب انجام ندهید ، بی معنا خواهند بود.

رایان کلمنتس ، مشاور کارآفرینان در زمینه استراتژی بازاریابی و فروش می گوید: “اگر اقدامات کافی را برای اندازه گیری مناسب پاسخ را انجام ندهید ، همه کارهای مقدماتی بی معنی می شوند. به محض داشتن یک محصول مناسب ، باید طبق علاقه نسبت به آن عمل کنید.”

کلمنتس در یک پست وبلاگ در IvyExec نوشت: “م به عنوان کسی که با بسیاری از استارتاپ ها کار کرده ام ( چه شخصا به عنوان یک کارآفرین و یا مشاور دیگران) مایلم از قانونی استفاده کنم که آن را 1000/100 می نامم. لیستی از 100 کاری را که می توانید برای بازاریابی محصول یا خدماتتان انجام دهید ، تهیه کرده و سپس آن لیست 100 تایی را اجرا کنید .

در حین این مرحله ، با 1000 نفر در مورد محصولتان صحبت کنید. اگر این کار را انجام دهید ، داده هایی در مورد محصول خود بدست خواهید آورد.” وی افزود: “شما خواهید فهمید چه کسیانی به محصولتان علاقه مند هستند ، چه استراتژی های بازاریابی موثر خواهند بود و چه استراتژی هایی خیر و چگونه می توانید پیشرفت کنید ، که همه اینها گام های بسیار مهمی در زمینه ایده پردازی و تجارت شما است.”

7. یک ذهنیت تجربه گرا داشته باشید :

بسیاری از افراد می ترسند که در کسب و کارشان شکست بخورند ، بنابراین خود را در موقعیت کارآفرینی قرار نمی دهند. اغلب به نظر می رسد که این کار اجتناب از پیگیری ایده های جدید یا عدم آزمایش صحیح ایده محصول قبل از راه اندازی آن است.

با کسب یک ذهنیت تجربه گرا ، شما تمایل بیشتری به آزمایش انواع ایده های خواهید داشت. مدل کسب و کار شما ارزش طولانی مدت بیشتری را بدست می آورد ، زیرا به ایده های بیشتری فرصت می دهید تا بارور شوند. در این رویکرد ، اشتباه و شکست نیز به عنوان یک موفقیت تلقی می شود ، زیرا به شما امکان می دهد بهتر درک کنید چه عواملی در این دنیای تجاری که همواره در حال تغییر است ؛ موثرند.

8. پیاده سازی طراحی ذهنی :

طراحی ذهنی شامل فرآیندهای شناختی ، استراتژیک و عملی توسعه ایده ها یا محصولات جدید است. این امر به کارآفرینان و نوآوران کمک می کند تا مشکلات را دوباره تعریف کرده و راه حل هایی خلاقانه و بهتر ایجاد کنند. به عبارت دیگر ، دریچه ای برای کشف و اختراعات پیش گامانه ­تر باز می کند.

برای پیاده سازی این استراتژی در کسب و کارتان ، لازم است تا پنج مرحله طراحی ذهنی را دنبال کنید: همدلی (تحقیق / درک نیازهای مشتری) ، تعریف (بیان مشکلات و نیازهای مشتری خود) ، ایده پردازی (ایده پردازی راه حل های منحصر به فرد برای مشکلات آن ها) ، نمونه اولیه (راه حل ها را ایجاد کنید) و از همه مهمتر آزمایش(خودتان آن ها را امتحان کنید).

امتیاز :
لطفا به این نوشته امتیاز بدهید !
[جمع 1 میانگین 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *