مارکتیا

مارکتیا

آیا می دانید ؟

برنامه ها مهم نیستند ، برنامه ریزی مهم است.

Docly

بیزنس پلن و طرح کسب و کار بنویسید + نمونه فایل

Estimated reading: 1 minute

اساس تجارت شما ، بیزنس پلن و طرح کسب و کار است. یاد بگیرید که چگونه یک طرح تجاری را سریع و کارآمد با یک الگوی صحیح بنویسید. در ادامه راهنمای راه اندازی کسب و کار و پس از مرور تحقیقات بازار و تحلیل رقبا برای شروع کسب و کار به مبحث نوشتن بیزنس پلن می رسیم.

با بیزنس پلن کسب و کارتان را اداره کنید.

یک طرح تجاری خوب شما را در هر مرحله از شروع و مدیریت کسب و کارتان راهنمایی می کند. شما از طرح کسب و کار خود به عنوان یک نقشه راه برای نحوه ساختار بندی ، اجرا و رشد کسب و کار جدیدتان استفاده خواهید کرد. طرح‌کسب و کار ، می‌تواند به شما کمک کند تا سرمایه گذار جذب کنید یا شرکای تجاری جدید پیدا کنید. سرمایه‌گذاران می‌خواهند مطمئن باشند که بازده سرمایه‌گذاری خود را خواهند دید.

طرح کسب و کاری که کار می کند.

هیچ راه درست یا غلطی برای نوشتن طرح کسب و کار وجود ندارد. آنچه مهم است این است که برنامه شما نیازهای شما را برآورده کند. اکثر طرح های تجاری در یکی از دو دسته رایج قرار می گیرند: استارت آپ سنتی یا ناب.

طرح‌های تجاری سنتی رایج‌تر هستند، از یک ساختار استاندارد استفاده می‌کنند و شما را تشویق می‌کنند که در هر بخش به جزئیات بپردازید. این طرح ها ، معمولاً به کار بیشتری نیاز دارند و می توانند ده ها صفحه باشند.

طرح‌های کسب‌وکار استارت‌آپ ناب کمتر رایج هستند، اما همچنان از یک ساختار استاندارد استفاده می‌کنند. آنها فقط بر خلاصه کردن مهمترین نکات از عناصر کلیدی برنامه شما تمرکز می کنند. ساخت آنها ممکن است یک ساعت طول بکشد و معمولاً فقط یک صفحه هستند.

طرح کسب و کار و بیزنس پلن استارت آپی

طرح تجاری استارت آپ ناب


این طرح ها تمرکز بالایی دارند ، سریع نوشته می شوند و فقط شامل عناصر کلیدی هستند. برخی از وام دهندگان و سرمایه گذاران ممکن است اطلاعات بیشتری را درخواست کنند.

بیزنس پلن و طرح کسب و کار های سنتی

طرح کسب و کار سنتی


این طرح ها بسیار دقیق هستند ، به مدت زمان زیادی برای نوشتن نیاز دارند و جامع هستند. وام دهندگان و سرمایه گذاران معمولاً این طرح ها را درخواست می کنند.

فرمت طرح های کسب و کار سنتی

اگر جزئیات گرا هستید و می خواهید یک طرح جامع داشته باشید یا قصد دارید از منابع سنتی (مثل بانک ها) درخواست تامین مالی کنید، ممکن است قالب طرح کسب و کار سنتی را ترجیح دهید.

وقتی طرح کسب و کار خود را می نویسید، مجبور نیستید دقیقا به طرح کلی کسب و کارتان پایبند باشید. درعوض، از قسمت هایی استفاده کنید که بیشترین مفهوم را درباره کسب و کار و نیازهایتان دارند. طرح های تجاری سنتی از ترکیبی از این نه بخش استفاده می کنند.

خلاصه اجرایی

به طور خلاصه به خواننده های طرح خود بگویید شرکت شما چیست و چرا موفق خواهد شد. بیانیه ماموریتتان ، محصول یا خدماتی که ارائه می دهید و اطلاعات اولیه در مورد تیم رهبری، کارمندان و مکان شرکتتان را بگنجانید. همچنین اگر قصد درخواست تامین مالی را دارید، باید اطلاعات مالی و برنامه های رشد سطح بالا را نیز درج کنید.

توضیحات شرکت

از توضیحات برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد شرکتتان استفاده کنید. جزئیات را در مورد مشکلاتی که کسب و کار شما حل می کنند مطرح کنید. خاص باشید و مصرف کنندگان، سازمان یا مشاغلی را که شرکت شما قصد دارد به آنها خدمت کند را فهرست کنید.

مزیت های رقابتی که باعث موفقیت کسب و کار شما می شوند را توضیح دهید. آیا در تیم شما کارشناسانی وجود دارند؟ شرح شرکت شما مکانی است که می توانید به نقاط قوت خود ببالید.

تحلیل بازار

شما نیاز به درک خوبی از چشم انداز صنعت و بازار هدف خود دارید. تحقیقات رقابتی به شما نشان می دهد که سایر رقیبان چه می کنند و نقاط قوت آنها چیست. در تحقیقات بازار خود به دنبال روندها و موضوعات باشید. رقبای موفق چه می کنند؟ چرا آن کار را می کنند؟ آیا شما می توانید آن را بهتر انجام دهید؟

سازمان و مدیریت

به خوانندگان طرح کسب و کارتان بگویید که شرکت شما چه ساختاری خواهد داشت و چه کسی آن را اداره خواهد کرد. ساختار قانونی کسب و کارتان را شرح دهید. به صورت شفاف مطرح کنید که شرکت شما شرکتی با مسئولیت محدود ، سهامی خاص ، عام و یا تعاونی است.

از یک نمودار سازمانی برای تعیین اینکه چه کسی مسئول چه چیزی در شرکت است استفاده کنید. نشان دهید که چگونه تجربه منحصر به فرد هر فرد به موفقیت سرمایه گذاری شما کمک می کند. رزومه اعضای اصلی تیم خود را نیز قید کنید.

خط محصول یا خدمات

محصولی که می فروشید و یا خدماتی را که ارائه می دهید ؛ توضیح دهید. بیان کنید که چگونه به مشتریانتان سود می رسانید و چرخه عمر محصولاتتان چگونه خواهد بود. برنامه هایتان را برای حق مالکیت معنوی، مانند حق نسخه برداری یا ثبت اختراع به اشتراک بگذارید. اگر در حال تحقیق و توسعه برای خدمات یا محصول خود هستید، آن را با جزئیات مطرح کنید.

بازاریابی و فروش

هیچ میانبری برای رسیدن به یک استراتژی بازاریابی وجود ندارد. استراتژی شما باید با توجه به شرایط کسب و کارتان تغییر کند و متناسب با نیازهای منحصر به فرد تجارت شما باشد. هدف شما در این بخش این است که توضیح دهید چگونه مشتریان را جذب و حفظ خواهید کرد. همچنین توضیح خواهید داد که چگونه یک فروش واقعاً اتفاق می افتد.

بعداً هنگام پیش بینی مالی به این بخش مراجعه خواهید کرد، بنابراین مطمئن شوید که استراتژی های بازاریابی و فروشتان را به طور کامل شرح داده اید.

درخواست تامین مالی

اگر به سرمایه گذار نیاز دارید ، در این قسمت نیازهای مالی خود را تشریح می کنید. هدف شما این است که به وضوح توضیح دهید که در پنج سال آینده به چه میزان بودجه نیاز دارید و برای چه چیزی از آن استفاده خواهید کرد.

مشخص کنید که می خواهید وام بگیرید و یا سهام توزیع می کنید. شرایط بازپرداخت ، نرخ بهره پیشنهادی و مدت زمان تسویه بدهی خود را تعیین می کنید. شرح مفصلی در مورد نحوه استفاده از منابع تامین شده بنویسید و مشخص کنید که از سرمایه به دست آمده در جهت خرید ماشین آلات ، مواد اولیه ، پرداخت حقوق و یا پوشش دیگر هزینه های استفاده می کنید. همواره در این قسمت شرحی از برنامه های مالی استراتژیکتان بنویسید ؛ مثلا در مورد بازپرداخت بدهی ها و یا فروش کسب و کارتان.

طرح های مالی

درخواست تامینکسب و کار خود را با پیش بینی های مالی تکمیل کنید. در این قسمت هدف این است که خواننده را متقاعد کنید که تجارت شما پایدار است و موفقیت مالی خواهد داشت.

اگر کسب و کار شما از قبل فعال شده است ؛ صورت های مالی ، ترازنامه ، صورت جریان نقدی و صورت سود و زیان سه تا پنج سال گذشته را درج کنید. اگر وثیقه دیگری دارید که می‌توانید در مقابل وام ارائه دهید ، حتماً آن را در این قسمت فهرست کنید.

چشم انداز مالی آینده نگر را برای پنج سال آینده ارائه دهید. صورت‌های سود و (زیان) ، ترازنامه‌ها، صورت‌های جریان نقدی و مخارج سرمایه‌ای را به صورت پیش‌بینی‌شده بیاورید. برای سال اول، حتی دقیق تر باشید و از پیش بینی های سه ماهه ( یا حتی ماهانه ) استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که پیش بینی هایتان را به وضوح توضیح داده اید و آنها را با درخواست های تامین مالیتان مطابقت دهید.

بهترین مکان برای استفاده از نمودار ها و تصاویر برای بیان داستان کسب و کارتان ، همین قسمت است.

پیوست

در این قسمت از بیزنس پلن موارد متداولی شامل تاریخچه اعتباری، رزومه، تصاویر محصول، معرفی نامه ها، مجوزها ،گواهی های ثبت اختراعات، اسناد قانونی و سایر قراردادها را نمایش دهید.

نمونه یک طرح کسب و کار سنتی

قالب بیزنس پلن استارت آپ

اگر می‌خواهید به سرعت کسب‌وکارتان را توضیح داده و شروع کنید و یا کسب‌وکارتان نسبتاً ساده است ، یا قصد دارید مرتباً طرح کسب‌وکارتان را تغییر داده و اصلاح کنید، ممکن است یک قالب طرح کسب و کار استارت‌آپ ناب ( بوم کسبو و کار ) را ترجیح دهید.

قالب راه اندازی نوپای (استارت آپ) ناب یا همان بوم کسب و کار ؛ نمودارهایی هستند که تنها از تعداد انگشت شماری از عناصر برای توصیف ارزش پیشنهادی، زیرساخت، مشتریان و امور مالی شرکت شما استفاده می‌کنند. این بوم برای به تصویر کشیدن مبادلات و حقایق اساسی در مورد کسب و کار شما مفید هستند.

روش های مختلفی برای توسعه یک بوم کسب و کار استارت آپ ناب وجود دارد. می‌توانید در وب جستجو کنید تا الگوهای رایگان برای ایجاد طرح کسب‌وکار خود را بیابید. ما در اینجا نه جزء یک طرح کسب و کار مدل را مورد بحث قرار می دهیم:

بخش های مشتریان

زمانی که از بازار های هدف خود نام می برید شفاف باشید. کسب و کار شما برای همه نخواهد بود، بنابراین مهم است که درک روشنی از اینکه کسب و کار شما به چه کسی خدمت می کند، داشته باشید.

ارتباط با مشتری

نحوه تعامل مشتریان با کسب و کارتان را شرح دهید. آیا خودکار است یا شخصی؟ حضوری یا آنلاین؟ از ابتدا تا انتها به تجربه مشتری فکر کنید.


کانال ها

مهم ترین راه هایی که با مشتریان خود صحبت می کنید را فهرست کنید. اکثر کسب و کارها از ترکیبی از کانال ها استفاده می کنند و در طول زمان آنها را بهینه می کنند.

ارزش پیشنهادی

در مورد ارزش منحصر به فردی که کسب و کار شما برای بازار به ارمغان می آورد ، توضیحاتی واضح و قانع کننده ارائه دهید.

فعالیت های کلیدی

راه هایی که کسب و کار شما از آن طریق مزیت رقابتی کسب می کند را لیست کنید. مواردی مانند فروش مستقیم به مصرف کنندگان یا استفاده از فناوری برای بهره مندی از اقتصاد دسترسی را برجسته کنید.


منابع کلیدی

هر منبعی را که برای ایجاد ارزش برای مشتری خود استفاده می کنید، فهرست کنید. مهمترین دارایی شما می تواند شامل کارکنان، سرمایه یا مالکیت معنوی باشد. فراموش نکنید که می توانید از منابع تجاری استفاده کنید که ممکن است در دسترس زنان ، خانواده جانبازان و شهدا ، یا شرکت های دانش بنیان باشد

مشارکت های کلیدی

به سایر مشاغل یا خدماتی که برای راه اندازی کسب و کار خود با آنها کار خواهید کرد توجه می کنید. به تامین کنندگان، تولیدکنندگان، پیمانکاران فرعی و شرکای استراتژیک مشابه بیندیشید.

جریان های درآمد

توضیح دهید که چگونه شرکت شما درآمد واقعی کسب خواهد کرد. برای مثال از فروش مستقیم، حق عضویت، و فروش فضای تبلیغاتی. اگر شرکت شما چندین جریان درآمد دارد، همه آنها را فهرست کنید.

ساختار هزینه

آیا شرکت شما برای کاهش هزینه یا به حداکثر رساندن سود برنامه ای دارد؟ استراتژیتان را مشخص کنید، سپس فهرست مهم ترین هزینه هایی که برای دنبال کردن آن استراتژی با آن ها مواجه خواهید شد، را بنویسید.

نمونه بیزنس پلن و بوم استارت آپ ناب

Leave a Comment