مارکتیا

مارکتیا

آیا می دانید ؟

برنامه ها مهم نیستند ، برنامه ریزی مهم است.

Docly

شناخت بازاریابی ، جایگاه و فرآیند های آن

Estimated reading: 0 minutes 211 views

بازاریابی چیست ؟

به زبان ساده، بازاریابی درگیر کردن مشتریان و مدیریت روابط سودآور با آن ها است. هدف بازاریابی ایجاد ارزش برای مشتریان به منظور کسب متقابل ارزش از مشتریان است.

بازاریابی کاری است که برای تغییر باورها در ذهن مشتریان انجام می دهیم. هر کسب و کار و شرکتی برای ادامه بقا باید در صنعت مربوطه ؛ جایگاهی مشخص در ذهن مخاطبان آن صنعت داشته باشد. پس بازاریابی به این معناست که به مشتریان این باور را بدهید که محصولات و خدمات شما مهم هستند و ارزش بهتری را نسبت به دیگر رقبا ارائه می کنند. شرکت های هوشمند به بازاریابی با دید یک سرمایه گذاری می نگرند. شاید به این دلیل که عملکرد های بازاریابی در هر سازمانی حیاتی ترین فعالیت هستند ؛ بازاریابی کاری دشوار به نظر برسد. بازاریابی دنیایی از چالش و ابهام است.

به تمام چیزهایی که برای یک کسب و کار تغییر می کنند فکر کنید ؛ برای مثال گرایش های مصرف کننده. هر نسل تازه ای از مصرف کنندگان ( برای مثال دهه نودی ها ) دارای نیازهای متفاوتی نسبت به نسل های قبلی هستند. یک بازاریاب خوب باید خود را با این نسل ها و مسائلشان مطابقت دهد.

رقابت :

رقابت تغییر کرده است ؛ رقبای جدید وارد بازار شده و رقبای قدیمی کارهای جدیدی را انجام می دهند تا مشتریان شما را گرد خود جمع کنند.

تکنولوژی :

همچنین بازاریابان تحت تاثیر تکنولوژی های جدید نیز قرار می گیرند. نوآوری در محصولات جدید همانند نوآوری در روش های ارتباط با مشتریان ؛ اثرات چشمگیری در عملکرد های بازاریابی داشته است.

هرچند امروزه شما نمی توانید این دگرگونی و تغییرات را پیش بینی کنید اما اگر دو چیز را داشته باشید ، می توانید با آن ها سازگار شوید. یک استراتژی بازاریابی عاقلانه و یک برنامه بازاریابی مکتوب.

یک استراتژی بازاریابی مشخص می کند که به دنبال کدام بخش از مشتریان هستید و چگونه باورهای آنها را در مورد محصولات و خدمات خود تغییر خواهید داد.

برنامه بازاریابی شما مراحل خاصی که برای اجرای استراتژی خود باید بردارید را مشخص می کند. داشتن این دو به شما کمک می کند تا برای موارد غیرمنتظره آماده شوید تا بتوانید برنامه های بازاریابی خود را در صورت نیاز تطبیق داده و اصلاح کنید.

به موفقترین شرکت ها روز دنیا نگاه کنید و ببینید که آن ها برای قوی نگه داشتن مهارت های بازاریابیشان بر روی آموزش سرمایه گذاری می کنند. پس با مقالات آموزشی مارکتیا همراه باشید.

برنامه ریزی بازاریابی و مراحل آن

برنامه ها مهم نیستند ، فرآیند برنامه ریزی مهم است.

دوایت آیزنهاور ، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا

اگرچه شما با یک سند کتبی از فرآیند برنامه ریزی خارج می شوید ، اما این خود فرآیند برنامه ریزی است که به شما امکان می دهد در مورد وضعیت رقابتیتان بیاموزید ، تصمیم های دشواری را بگیرید و تیم خود را هماهنگ کنید.

فاز برنامه ریزی بازاریابی شامل چهار مرحله است.

تحلیل :

در این مرحله شما در مورد مشتریانتان ، چرایی و نحوه خرید محصولات و خدماتتان توسط آن ها ؛ خواهید آموخت. شما به تجزیه و تحلیل رقبا و نحوه تاثیر گذاری و مقایسه نقات قوت و ضعف خودتان و ایشان خواهید پرداخت. شما همچنین صنعت خود را برای درک پتانسیل های موجود و یافتن جذاب ترین بخش های آن برای کسب درآمد ؛ تجزیه و تحلیل خواهید کرد.

استراتژی :

در این فاز شما به استفاده از آنچه آموخته اید می پردازید. تا برای بخشی از بازار که که انتخاب کرده اید تصمیماتی بگیرید ، قسمت های خاصی از بخش انتخاب شده را هدف قرار داده و در نهایت نحوه قرار دادن خدمات و محصولات را برای جلب نظر مشتریان ؛ مشخص می کنید.

تاکتیک :

در این بخش شما به ساخت برنامه بازاریابی خود ، برای اجرای استراتژیتان ، خواهید پرداخت. شما در مورد محصولات و خدمات و نحوه عملکرد آنها در فایده رسانی به مشتریان ، تصمیم گیری می کنید. قیمت را تعیین می کنید ، ملزومات پشتیبانی فروش را تدارک می بینید ، و یک کمپین ارتباطات بازاریابی را ایجاد می کنید.

اندازه گیری :

همانطور که از نام این بخش مشخص است ؛ این بخشی از فرآیند است که در آن متوجه می شوید که آیا به آنچه که انتظار داشتید دست یافته اید یا خیر. اما این فقط به معنای اندازه گیری فروش نیست. بلکه این بخش به بررسی این مساله می پردازد که آیا از مشتریانی که انتظار کار با آنها را داشته اید ، کاری دریافت کرده اید یا خیر. همچنین در این بخش متوجه می شوید که آیا آنها محصولات و خدمات شما را به دلایلی که شما انتظار داشته اید ، خریداری کرده اند یا خیر.

فاز اندازه گیری به شما کمک می کند تا بدانید بازده خوبی از سرمایه گذاری در بخش بازاریابی خود دریافت کرده اید یا خیر.

یک بازاریاب خوب منضبط است و از فرآیند برنامه ریزی کوتاه نمی آید. زمان زیادی می برد و کار دشواری است ، اما در نهایت ارزشش را خواهد داشت.

Leave a Comment