مارکتیا

مارکتیا

آیا می دانید ؟

برنامه ها مهم نیستند ، برنامه ریزی مهم است.

Docly

بازاریابی دیجیتال چیست ؟

Estimated reading: 1 minute

” هر نوعی از بازاریابی که در فضای دیجیتال اتفاق می افتد “

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ شامل تمام تلاش های بازاریابی است که از دستگاه های الکترونیکی و یا اینترنت استفاده کند که اغلب با کانال های بازاریابی مثل موتور های جستجو (گوگل ، بینگ و … ) ، رسانه های اجتماعی ، ایمیل و شبکه های اجتماعی ؛ برای ارتباط با مشتری فعلی و یا احتمالی ، همراه است.

بازاریابی دیجیتال شامل بازاریابی درونگرا ، برونگرا و تمام استراتژی های بازاریابی است که می توان آن ها را در فضای دیجیتال پیاده سازی کرد.

بازاریابی برونگرا دیجیتال

هدف بازاریابی برونگرا قراردادن پیام بازاریابی در معرض دید حداکثر افراد ممکن در فضای آنلاین است ؛ صرفنظر از اینکه آیا این پیام برای این افراد مناسب است و یا این افراد مخاطب پیام هستند یا خیر.

مثال : تبلیغات بنری در وبلاگ ها با برخی از وبسایت ها که پیام تبلیغاتی بدون توجه به مخاطبان در تمام صفحات نمایش داده می شود.

بازاریابی درونگرا

شیوه ای تجاری که با ایجاد محتوای ارزشمند و تجارب متناسب با آن ، مشتریان را جذب می کند.

علت تمایز بازاریابی درونگرا

دیجیتال مارکتینگ digital matketing بازاریابی دیجیتال
digital marketing
بازاریابی درونگرا inbound marketing
inbound marketing

بازاریاب هایی که از تاکتیک های درونگرا استفاده می کنند ، با ارائه اطلاعات مفید از محتوای آنلاین برای جذب مشتریان هدف خود به سمت وبسایتشان کمک می گیرند.

برای مثال ، بلاگ ها یکی از با ارزشترین و قدرتمندترین دارایی های بازاریابی دیجیتال درونگرای هر سایتی هستند. بلاگ به وبسایت شما این قدرت را می دهد که در نتایج مرتبط با عبارات کلیدی جستجو شده توسط مشتریان ایده آلتان ، نمایش داده شود.

بنابر این منظور از تمایز بازاریابی درونگرا و دیجیتال این است که نهایتا بازاریابی درونگرا شیوه ای است تا به کمک آن از دارایی ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال در مسیر جذب ، تعامل و رضایت مشتریان آنلاین استفاده کنیم. در حالی که ، بازاریابی دیجیتال اصطلاحی است که برای توصیف تاکتیک های بازاریابی آنلاین (درونگرا ، برونگرا یا …) استفاده می شود.

کانال های بازاریابی

در یک دنیای ایده آل شما می دانید که هر بار چگونه به مشتری خود دسترسی داشته باشید ؛ همچنین می دانید هربار باید دقیقا در چه زمانی چه پیشنهادی به آنها بدهید. در چنین دنیایی شما یک کانال واحد برای تعامل ، تبدیل و ادامه خوشحال و راضی کردن مشتریانتان دارید. تمام تلاش‌های بازاریابی، فروش و خدمات شما نیز به راحتی ردیابی و بهبود می‌یابد زیرا تجربه ایده‌آل مشتری را در این کانال ایجاد می‌کنید.

اما همانطور که هر کسی که تا بحال سعی در یافتن سهمی از سرنخ های فروش و یا مشتریان کرده است ؛ می تواند تایید کند ، اگر فقط در یک کانال بازاریابی کنید، بخش بزرگی از مخاطبان هدف خود را از دست خواهید داد. چرا که محدود کردن دسترسی به کانال های گوناگون عواقبی دارد ؛ در واقع، تمرکز بر یک کانال می‌تواند تجربه مشتری ضعیفی ایجاد کرده و از تکامل و رشد موفقیت‌آمیز سرنخ‌های فروشتان جلوگیری کند.

کانال بازاریابی چیست ؟

کانال بازاریابی ؛ ابزارها ، افراد ، سازمان ها و فعالیت هایی خاص هستند که مالکیت کالا را از فروشنده به خریدار و از زاویه ای دیگر از تولید کننده به مصرف کننده منتقل می کنند. به بیان دیگر کانال بازاریابی به ابزارها ، پلتفرم ها و نقاط تماسی اشاره دارد که کسب و کارها از آن برای ارتباط با بخش های بازار و هدایت مشتریان در طول سفرشان (سفر مشتری) به عهده دارد.

ایجاد تأثیر مثبت بر مخاطبان مستلزم ارائه محتوا و محصول مرتبط در شیوه و زمانی است که مشتریان به آن نیاز دارند. ایجاد استراتژی های مختلف برای هر کانال و تمرکز بر نحوه کار کانال ها با یکدیگر ؛ برای تأثیرگذاری بر مشتریان شما کلیدی است.

مثال :
فرض کنید که یک سرنخ (مشتری احتمالی) ؛ پست وبلاگی را در مورد مشکلی که کسب و کار شما حل کرده است می خواند و در خبرنامه وبسایت شما ثبت نام می کند. ایمیل بازاریابی که بعدا از شما دریافت می‌کند ؛ ممکن است “تاییدیه مشتری” از شخصی را نشان دهد که با استفاده از محصول شما بر همین مشکل غلبه کرده است. همچنین در زمانی دیگر وقتی در حال چرخیدن در شبکه های اجتماعی است ؛ تبلیغاتی هدفمند می‌بیند در مورد اینکه چگونه محصولات یا خدمات شما به حل همان مشکلی که در وبلاگتان خوانده بود ؛ کمک می کند.

به جای ارائه پیام هایی تکه تکه به مشتریان بالقوه در مورد کارهای بزرگی که می توانید انجام دهید ، محصولاتی که می فروشید و یا پیشنهاداتی که می دهید ؛ آن ها در کانال های مختلف محتوای یکپارچه ای را دریافت می کنند که بیشترین ارتباط را با نیازهایشان دارد. این فرآیند ، چه بخواهید آن را بازاریابی بین کانالی (cross-channel marketing) یا بازاریابی چند کانالی ( omni-channel marketing ) بنامید، امروزه بهترین نمونه بازاریابی دیجیتال در عمل است. چرا؟

بازاریابی که به این روش پیاده‌سازی می‌شود، تصویر واضحی از برند برای سرنخ‌ های شما ایجاد می‌کند و تجربه آن‌ها را تا حد امکان یکپارچه و مستقیم می‌سازد. علاوه بر این، از آنجا که ارتباط واضحی بین هر کانال بازاریابی وجود دارد ، مشاهده جمعی و پیگیری نتایج تلاش های بازاریابی آسان تر است. این مساله می تواند به شما کمک کند تا بازده سرمایه گذاری بازاریابی خود را با وضوح بیشتری محاسبه و درک کنید.

معمولا برای رسیدن به چنین تجربه منسجم و کاربر پسندی ؛ باید استراتژی های زیر را در برنامه بازاریابیتان جای دهید :

بازاریابی محتوایی یا content marketing :

محتوا چیزی است که در کانال بازاریابی ( وبسایت ، شبکه اجتماعی و … ) شما قرار می گیرد. پست های وبلاگ ، کتاب های الکترونیکی ، راهنماها ، تصاویر ، ویدئو ها و ابزارهای تعاملی شما در این دسته قرار می گیرند.

,rjd محتوایی را ایجاد می کنید که با نیازهای مخاطب هدفتان مطابقت دارد ، به سؤالات آنها پاسخ و آنها را آموزش می دهد ، محتوای شما به طور طبیعی هنگامی که مشتریان احتمالی به جستجوی آنلاین موضوعات مرتبط با تجارت شما می پردازند، آن ها را جذب می کند.

بهینه سازی برای موتور های جستجو (SEO)

Search engine optimization (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو ، به عمل بهینه سازی وبسایت و محتوای آن برای افزایش شانس حضور شما در صفحات نتایج موتور جستجو است. هر چه در صفحات نتایج جستجو جایگاه بالاتری داشته باشید ، ترافیک طبیعی بیشتری جذب خواهید کرد. به همین دلیل است که سئو اغلب برای بازاریابان دیجیتال که نمی خواهند به تبلیغات پولی تکیه کنند، اولویت اصلی است.

از آنجایی که سئو و بازاریابی محتوا مستقیماً بر یکدیگر اثر می گذارند، یک استراتژی بازاریابی محتوای مؤثر همیشه بهترین شیوه های سئو را به کار می گیرد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

کانال‌های شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و لینکدین به افراد، سازمان‌ها، توزیع‌کنندگان اخبار و کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا فعالیت‌های آنلاین دیگران را دنبال کنند، در گفتگوهای مجازی شرکت کنند و محتوا را به اشتراک بگذارند. دیجیتال مارکتر ها مایلند از مجموعه ای از شبکه های اجتماعی برای هدایت ترافیک به وبسایتشان با ارائه محتواهای موجود در آن ، استفاده کنند. همچنین شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده می شوند.

تبلیغات همسان ( native advertising )

تبلیغات همسان به هر گونه ای از تبلیغات کلیکی ، هدفمند و تقویت شده اطلاق می شود. پست های تبلیغاتی شبکه های اجتماعی ، تبلیغات گوکل و … نمونه هایی از این تبلیغات هستند.

آیا تفاوت میان تبلیغات همسان و محتوای اسپانسر دار را می دانید ؟

با اینکه هر دو مورد به گونه ای طراحی شده اند که به طور طبیعی جز مقالات یک وبسایت باشند ، با این حال محتوای تبلیغات همسان توسط خود تبلیغ دهنده ایجاد شده در حالی که برای محتوای اسپانسردار ؛ تبلیغ دهنده تولید محتوا و انتشار آن را به تبلیغ کننده واگذار می کند.

ریتارگتینگ

تبلیغات سنتی اغلب یک تاکتیک بازاریابی برونگرا در نظر گرفته می شود ، ولی از آنجایی که ابزارهای دیجیتال ؛ داده هایی را برای هدف گیری مجدد مخاطبان ، در اختیار بازاریاب ها می گذارد ، می توان از فناوری های تبلیغات ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد استفاده کرد. در این شیوه تبلیغات شما مستقیما به افرادی نمایش داده می شود که قبلا از وبسایت شما بازدید کرده اند.

ولی مزاحم نباشید ! همواره یادتان باشد که تولید و ارائه محتوای ارزشمند به افرادی که مشتریان احتمالیتان هستند ، هدف اصلی از بازاریابی دیجیتال است.

بازاریابی ایمیلی

ایمیل رایج ترین کانال ارتباطی است که هر کاربر و تاجری برای فعالیت در دنیای اینترنت ملزم به استفاده از ان است. می توان از این ابزار قدرتمند برای دستیابی به مخاطبان هدف استفاده کرد. اگرچه ایمیل به دلیل سابقه بد هرزنامه ها و پیام های تبلیغاتی اش شناخته می شود ، با این حال، با اتخاذ یک رویکرد درونگرا به بازاریابی ایمیل ، می توانید از آن برای ارائه محتوای مفید، شخصی و هدفمند به مشتریان احتمالیتان استفاده کنید. مسلما چنین محتوایی ، مشتریان احتمالی شما را خوشحال خواهد کرد.

جمع بندی

از انجا که مخاطبان امروزه ترجیح می دهند از محتوای مفید و ضروری بهره مند شوند ؛ انتخاب ترکیبی از این ابزارها ، کانال ها و استراتژی ها و استفاده از آن ها ، تضمین می کند که همواره با مشتریان هدفتان در تعامل باشید.

به نظر می رسد نکات بسیار زیادی را برای شروع مطرح کردیم ، پس بیایید نگاهی مجدد به مهمترین نکات بیندازیم :

  • بازاریابی دیجیتال هر نوع تلاش بازاریابی است که در یک پلتفرم دیجیتال اتفاق می افتد.
  • برای ادامه خشنودسازی مشتری ها و سرنخ ها ؛ باید محتوایی را که می خواهند در کانالی که بیشتر دنبال می کنند ، ارائه دهید.
  • برای اجرای مؤثر یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، احتمالاً باید ترکیبی از بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی رسانه های اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی ایمیلی را به کار ببرید.

این آموزش ترجمه فارسی قسمت اول از دوره رایگان آموزش دیجیتال مارکتینگ هاب اسپات بود ؛ ممنون که با نظراتتان در ویرایش و بهینه سازی متن به ما کمک می کنید.

Leave a Comment